Helsenettet i Norge tar i bruk SD-WAN

Helsenettet i Norge tar i bruk SD-WAN

Helsenettet i Norge tar i bruk SD-WAN 2560 1707 SD-WAN

Skal støtte dagens og fremtidens behov

I tråd med et voksende antall mobiltjenester finnes det behov for en sikrere og mer robust mobil tilknytning.

Robust Mobilt Helsenett (RMH) sikrer seg inn for å støtte dagens og fremtidens behov for robust mobil datakommunikasjon innenfor den prehospitale situasjonern. I 2016 ble prosjektet etablert for å skape en robust mobil løsning for datakommunikasjon for det norske helsenettet.

Prosjektet baseres på behovet for en nasjonal robust og sømløs tilgang til sykehusnettet for spesialiserte helsetjenester. Prosjektet var innledningsvis begrenset til sykehustjenester, med fokus på å møte kommunikasjonsbehovet for ambulanse biler og båter.

Dette fordi en pålitelig mobil tilgang er nødvendig i den prehospitale situasjonen, ettersom behandlings tiltak og beslutninger krever støtte fra eksisterende IKT-baserte løsninger.

Prosjektet har inngått en rammeavtale for anskaffelsen av kommunikasjonsløsninger med ATEA, og Northcom som underleverandør. Det Norske helsenettet kommer til  å være ansvarlig for løsningen som er installert i ambulansene og består av kommunikasjonveier som håndterer mobil datatrafikk fra alle de kommersielle mobiloperatørene.

Etter å ha gjennomført en rekke tester for å sikkerhetstille optimal dekning, med alle kravspesifikasjoner, ble det besluttet å ta i bruk Peplink sine kommunikasjonsløsninger fra Northcom. Resultatet fra testene viser også at RMH gir betydelig bedre dekning enn dagens løsning.

Støtter
fremtidens krav

RMH kommer også til å bidra til å støtte fremtidens krav relatert til teknologi og system. Dessuten hjelper løsningen å støtte storbedriftfordeler som:

  • Muligheten for en felles teknisk løsning for mobilkommunikasjon for alle ambulanser
  • En operatør som leverer tjenesten uansett helseregion
  • Egne avtaler for mobil datakommunikasjon

Prosjekt i pilotfasen

Prosjektet er nå i en pilotfase, med ca. 20 kjøretøy fra ulike regioner i Norge for å verifisere testresultatet og for å se at løsningen leverer etter forventninger. Piloten foregår i perioden 2019/2020 og leveransen til regionene under 1-2 kvartal 2020.

Northcom er en del av konsernet Northcom Solutions med selskaper i Sverige, Danmark og Finland. Northcom Solutions er det største privateide konsernet innen kommunikasjonsløsninger i Norden.

Back to top
SD-WAN
Integritetspolicy

Vi bryr oss om deg som kunde og leverandør og vi er opptatt av ditt personvern

Din tillit er viktig for oss hos Wireless Communication AS. Det er derfor viktig at du som representant for vår kunde eller leverandør føler deg trygg med hvordan vi håndterer den informasjonen vi har om deg og selskapet du jobber for.

Vi vil derfor forsikre deg om at vi behandler denne informasjonen på en korrekt måte, både ift til lovverk og etikk.

Informasjonen under er primært skrevet med fokus på deg som er kunde, men er også relevant for våre leverandører.

Hvordan samler vi inn data?

Vi innhenter informasjon om deg på forskjellige måter, for eksempel når:

  • Du ønsker svar på spørsmål
  • Du ber om et tilbud
  • Du legger inn en bestilling
  • Du registrerer deg som kunde/kontakt i vår web-shop
  • Vi samler også informasjon om deg når du frivillig fyller ut noen av skjemaene vi bruker, hvis du deltar i ulike former for opplæring, et kundearrangement eller en konkurranse som vi arrangerer.

Våre web sider (www.wireless.no) bruker såkalte cookies for å samle inn informasjon om bruk av websidene. Denne type informasjon lagres bare i nettleseren din og du kan helt unngå dette ved å ikke tillate cookies. Hensikten med disse informasjonskapslene er utelukkende å tilpasse og optimalisere din opplevelse av våre nettsider ved tilbakevendende besøk.

For å ivareta personvernet ditt prøver vi hele tiden å minimere mengden informasjon som vi samler inn til kun det som er nødvendig for oss for å oppfylle våre forpliktelser overfor deg som kunde.

Avhengig av hva det dreier seg om kan det for eksempel inneholde følgende informasjon relatert til din stilling:

  • For- og etternavn
  • Tittel
  • Telefonnummer til arbeidsplassen og mobiltelefon (arbeid)
  • E-postadresse (arbeid)
  • Besøksadresse på arbeidsplassen
  • Firmanavn
  • Organisasjonsnummer
  • Kreditt og rating informasjon vedrørende selskapet du arbeider for
  • Selskapets kjøpshistorikk og opplysinger om hvem som bestiller varer og tjenester
  • Påloggingsinformasjon til våre web sider, som for eksempel vår webshop.
  • Vi vil imidlertid understreke at vi kun samler informasjon relatert til din stilling og selskapet du jobber for.

Hvordan bruker vi informasjonen din?

Dataene vi lagrer om deg bruker vi for eksempel til å:

  • Effektuere bestillinger/ordre
  • Sende deg tilbud
  • Inngå avtaler
  • Holde deg informert om dine servicespørsmål og eventuelt vedlikehold av det leverte materialet
  • Holde deg informert om endringer eller nye forhold og lover
  • Informere deg om oppdateringer i forbindelse med produktene, programmene eller tjenestene du og firmaet ditt har kjøpt fra Wireless Communication AS
  • Invitere deg til opplæring, seminarer, etc vedrørende produkter og tjenester selskapet har kjøpt.
  • Kundeundersøkelser og forbedring av våre prosesser og produkter/tjenester
  • Intern statistikk og analyse

Vi vil også bruke de innsamlede data om deg til å gi deg informasjon som vi tror kan være av interesse for deg. Eksempler på slik informasjon kan være:

  • Kampanjer av ulike slag
  • Nyheter, artikler og pressemeldinger
  • Invitasjon til forskjellige arrangementer

Du kan selvsagt når som helst reservere deg mot å motta slik tilleggsinformasjon ved å sende oss en epost til GDPR@wireless.no.

Hvordan lagrer vi dataene og hvor lenge?

Alle de data vi lagrer elektronisk er beskyttet både av våre bedriftsnettverk og av våre skytjenesteleverandører. Lagring følger alltid våre sikkerhetsprosedyrer for håndtering av informasjon, uansett hvor lagringen finner sted.

Informasjonen vi innhenter om deg og din bedrift er lagret i løpet av tiden du er vår kunde og for den tid etterpå som er nødvendig for å overholde lover og krav, for eksempel regnskapsloven.

Deler vi din informasjon?

Vi vil ikke dele informasjonen vi har om deg eller ditt selskap med andre uten at vi først har ditt samtykke. Selv om vi størst mulig grad søker å innhente ditt samtykke kan unntak fra denne normale rutinen være:

  • Samarbeid om kundeprosjekter
  • Hvis det er nødvendig for å kunne tilby deg bedre priser eller service fra våre leverandører
  • Dersom det er nødvendig ifm at vi benytter eksterne installasjons og servicetjenester, markedsføringstjenester, faktureringstjenester, factoring, inkassotjenester og lignende
  • Opplysningskrav fra offentlig myndighet

Sletting og endring av informasjon om deg
Du kan når som helst be om et utdrag av informasjonen vi har om deg personlig. Du kan når som helst be om at vi sletter eller endrer opplysninger om deg personlig ved å sende oss en mail på GDPR@wireless.no. Selskaps opplysninger vi trenger for å gjennomføre våre forpliktelser overfor våre kunder vil vi selvsagt måtte beholde.

Om denne policy

Wireless Communication AS vil kontinuerlig oppdatere vår policy for personvern for å møte gjeldende lover og forskrifter. Når vi gjør endringer vil vi legge ut en melding på vår hjemmeside sammen med oppdatert policy.